środa, 31 sierpnia 2016

Spotkanie uczestników projektu w Polsce, maj 2016, wybrane wspomnienia – relacja uczniów .

Project meeting in Poland, May 2016 – some events described by our students

Spotkanie uczestników projektu w Polsce, maj 2016 – wybrane wspomnienia - relacja uczniów .

I.
W poniedziałek 23 maja do naszej szkoły przyjechali Portugalczycy, Turcy, Włosi, Słoweńcy oraz Czesi. Najpierw udali się do klas i na lekcje. Następnie cała społeczność szkolna oraz przedstawiciele lokalnych władz spotkali się na zewnątrz,  na boisku szkolnym. W tym dniu Zespoł Placowek Oswiatowych w Piekoszowie zorganizował grę terenową w stylu Harrego Pottera. Dzieci były podzielone na 4 grupy m.in. Hufflepuff, Gryfindor, Slytherin, Ravenclaw. Przed rozpoczęciem gry terenowej odbyło sie uroczyste powitanie gości zza granicy. Polacy opowiadali z czym kojarzy im się dany kraj. Podczas gry terenowej uczestnicy mieli za zadanie wykonywanie poleceń oraz zbieranie horkrusów. Pierwszego dnia nasi goście odwiedzili również przy okazji Pałac Tarło w Podzamczu. Na zakończenie gry terenowej został rozstrzygnięty konkurs która grupa wygrała. Następnie przyznano nagrody i upominki z Polski które przygotował nauczyciel pan Grzegorz Kumański. Na pożegnanie ze szkołą, obcokrajowcy zostali zaproszeni na poczęstunek, w postaci ciast przygotowanych przez uczestników Erasmusa z Polski.
Blanka Wójcik

II.
Ujazd i Bałtów
      Wyjechaliśmy z hotelu o 7:20. Jechaliśmy parę godzin.  Po  około 2 godzinach dojechaliśmy do Ujazdu. Zwiedziliśmy tam  ruiny pałacu Krzyżtopór. Z zachwytem podziwialiśmy wielkie sale i komnaty. Pałac zrobił na nas duże wrażenie. Spędziliśmy tam około godzinę, słuchając wykładu tematycznego w j. angielskim.
      Z Ujazdu jechaliśmy  ponad godzinę. Nareszcie dojechaliśmy do Bałtowa. Wysiedliśmy z autokaru  i  naszym oczom ukazał się Jurapark. Głowy niektórych dinozaurów wystawały nad drzewami i mogliśmy je zobaczyć z daleka.
      Po smacznym obiedzie zabraliśmy się do zwiedzania. Przewodnik ciekawie opowiadał w języku angielskim  o historii dinozaurów. Chodziliśmy pomiędzy rzeźbami dzikich bestii.  Sam Jurapark zajął nam około półtorej godziny. Potem pojechaliśmy na safari.
      Na safari widzieliśmy wiele zwierząt. Wielbłądy podchodziły do ogrodzenia i uśmiechały się do nas.  Podziwialiśmy dziki, lamy, sarny antylopy  oraz żubry.
Po safari udaliśmy się do mini zoo oraz na roller coster. Po udanej zabawie wróciliśmy do autokarów i ruszyliśmy w drogę do hotelu.
Kamil Kumański

III.
Do Warszawy wyruszyliśmy w doskonałych humorach. Podróż  szybko mijała, ponieważ Sandra, absolwentka S.P w Piekoszowie, grała na gitarze, przybliżając naszym gościom kultowe przeboje znanych polskich wykonawców.
W stolicy przywitało nas słońce i piękny , godzien podziwu Pałac w Wilanowie. Jest on jednym z najcenniejszych zabytków polskiego baroku, zbudowany dla króla Jana III Sobieskiego pod koniec  XVII wieku. Jego bezpośrednią oprawę , oprócz cennych muzealnych zbiorów, stanowi dwupoziomowy ogród.
 Następnie udaliśmy się na obiad do Piwnej Kompanii. Wybór restauracji okazał się niezmiernie trafny. Urozmaicone, duże i smaczne dania zaspokoiły ( mamy nadzieję) gusta kulinarne wszystkich uczestników wycieczki. Swojskie specjały kuchni polskiej obudziły w naszych gościach talenty wokalne, które miały patriotyczny wydźwięk.
Następnie udaliśmy się na zwiedzenie Starego Miasta. Po zrobieniu pamiątkowych zdjęć przy Kolumnie Zygmunta III Wazy, udaliśmy się w drogę powrotną do Kielc.
Wycieczka była bardzo udana, myślę, że długo pozostanie w pamięci wszystkich uczestników.
Jola S.

IV.
Nasza wycieczka do Krakowa z dn. 27.05.2016 przebiegło bez większych problemów. Zbiórka była o godzinie 7:00.  Następnie wyruszyliśmy do hotelu Qubus po resztę przyjaciół z innych krajów. Droga do naszego celu była szybka i przyjemna. Na miejscu zwiedzaliśmy Wawel, Stare Miasto oraz Katedrę. Katedrę zwiedzaliśmy słuchając wykładu w j. angielskim. Około godziny 14:00 całą grupą poszliśmy na obiad, który smakował każdemu bez wyjątku. Po posiłku mieliśmy dużo czasu wolnego, spożytkowanego na zwiedzanie Starego Miasta, odwiedzenie kawiarni, mieliśmy też przyjemność zobaczyć publiczne występy tancerzy. O godzinie 20:00 wyruszyliśmy w drogę powrotną, która przebiegła sprawnie w miłej atmosferze.
Jakub Ciołak

V.
W sobotę udaliśmy się najpierw do Tokarni. Zwiedzaliśmy tam park etnograficzny: Muzeum Wsi Kieleckiej. Słońce przyjemnie świeciło i temperatura co godzinę rosła. Dzięki przewodnikowi dowiedzieliśmy się wielu ciekawych rzeczy, zobaczyliśmy jak dawniej się żyło. Po przejściu po całym parku poszliśmy na pyszny obiad do pobliskiej restauracji. Niestety po odpoczynku musieliśmy pożegnać się z naszymi przyjaciółmi z Portugalii.
Wsiedliśmy do autokaru i 10 minut potem byliśmy pod zamkiem w Chęcinach. Po męczącej wspinaczce znaleźliśmy się w środku. Po odebraniu biletów zaczęliśmy zwiedzanie. Na początek weszliśmy na najniższą basztę, a potem na dół do zimnych lochów. Następnie były jeszcze dwie wysokie wieże. Powolnie wdrapywaliśmy się na sam szczyt jednej z nich. Na górze rozpościerał się niesamowity widok. Wszystkie domy, samochody i kościół były takie małe! Można było jeszcze zobaczyć skarbiec, który cały wypełniony był złotem. Wróciliśmy około godziny 5 po południu.
To był świetny dzień, choć niestety dla, niektórych ostatni…
Gabriela Nartowska

Project meeting in Poland, May 2016 – some events described by our students

I.
On Monday, May 23 to  our school came the Portuguese, Turks, Italians, Slovenians and Czechs. They visited classrooms and lessons. They all school society and local authorities met outside, on the school pitch. Our school staff and local community  in Piekoszów organized the outdoor game , with the theme of Harry Potter. The children were divided into 4 groups, among others, Hufflepuff, Gryffindor, Slytherin, Ravenclaw. Before the game there was a ceremonial greeting of guests from abroad. Poles talked about what they associate with each country. While playing in the field participants had the task of command execution and collection horkruses. During the game our guests visited also the Palace of Tarlo  in Podzamcze. To finish the game our headmistress announced which team won. The teams were awarded prizes and gifts, eg. paintings of Chęciny Castle, which were prepared by the polish teacher Grzegorz Kumański. Before leaving the school, foreigners were invited for refreshments in the form of cakes prepared by the participants of the Polish Erasmus.
Blanka Wójcik

II.
Ujazd and Baltow
      We left the hotel at 7:20. We drove a couple of hours. After about 2 hours we arrived in Ujazd. There we visited the ruins of the palace Krzyztopor. With enthusiasm we admired the great halls and chambers, listening to the lecture in English. Palace made a big impression on us. We spent there about an hour.
      From Ujazd we drove over an hour. Finally we got to Bałtów. We got off the bus and we saw the Jurapark. Heads of some dinosaur sticking out over the trees and we could see them from afar.
      After a tasty lunch we started to explore. Guide interestingly  told about the history of dinosaurs in English. We walked between the sculptures of wild beasts. Sam Jurapark took us about half an hour. Then we went on safari.
      On safari we saw a lot of animals. Camels approached the fence and smiled at us. We admired the wild, llamas, deer antelope and bison.
      After the safari we went to the mini zoo and rollercoster. After a successful fun we returned to the coach and we were on the way to the hotel.
Kamil Kumański

III.
On Saturday, we went first to Tokarnia. We visited a park Ethnographic Museum of Kielce Countryside. The sun was shining and the temperature is pleasant hour grew. With the guide we learned many interesting things we saw as it used to be lived. After walking around the park we went to a delicious dinner in a nearby restaurant. Unfortunately, the rest we had to say goodbye to our friends from Portugal.
We boarded the bus and 10 minutes later we were at the castle in Chęciny. After a tiring climbing we found ourselves in the middle. After receiving the tickets we started exploring. At the beginning we went to the lowest tower, then down into the cold dungeons. Then there were two high towers. Slowly we climbed to the top of one of them. At the top stretched to an amazing view. All the houses, the cars and the church were so small! You could still see the treasure, which was entirely filled with gold.
We came back about 5 o'clock in the afternoon .

It was a great day, but unfortunately, for some of us, the last together ...